چرا من از گوگل خوشم نمی آید

علامت گوگل

از وقتی گوگل وارد دیکشنری آکسفورد شد، دیگر حتی خواجه حافظ شیرازی هم گوگل را می شناخت. سایتی که نطفه اش مانند بسیاری از هم ردیفان دیگرش در گاراژ خانه ای متروک در منطقه ای دور افتاده، بسته شد. این فرزندی که از نزدیکی کردن دو دانشجوی رشته نرم افزار کامپیوتر در گاراژ خانه زاده شده بود، کم کم رشد کرد و در اندک زمانی تبدیل به غول جستجوی اینترنت شد. اما بیکار ننشست. خود را بزرگتر کرد.gmail، picasa، earth، documents، reader، books، youtube و … را به خود اضافه کرد. کم کم همه را کنار زد. در اینترنت برای خود حکومتی راه انداخت بود، طوری که میزان تقرب هر سایت یا وبلاگی به درگاهش با رنکینگی که او می داد مشخص می شد. تبلیغاتش از تبلیغات فلان شبکه بیشتر بیننده داشت و…

کارش به جایی رسید که دیگر می دانست ما کجاییم، چه می بینیم، چه چیزی را رایانامه می کنیم، چه چیزی می نویسیم، چه چیز می خوانیم و … کلا از چیک و پوک ما خبر داشت.

کم کم به قدری شهره شد که مینیمم سن کاربرانش به 2 سال رسید. کسی در دنیا نبود که اسمش را نشنیده باشد و ملاقاتش نکرده باشد. او به روایت الکسا در صدر جدول بود. اما…..

من به عنوان یک ایرانی چرا باید از گوگل خوشم بیاید در حالی که ایران حق ندارد از محصولات گوگل استفاده کند، محصولاتی مثل گوگل کروم یا گوگل ارث.همچنین  یک برنامه نویس ایرانی حق ندارد از API های گوگل استفاده کند، تنها می تواند از برنامه هایی استفاده کند که به نوعی به حریم شخصی افراد مربوط می شود، مثل سیستم ایمیل گوگل.

اما گوگل حق دارد برای مطرح کردن خود از من «ایرانی» استفاده کند. برای اینکه ثابت کند یوتیوبش نقشی نو در ارتباطات جهان ایفا می کند حق دارد از ایران استفاده کند. می آید و در وبلاگش می نویسد:

«معترضان ایرانی برای رساندن صدای خود از یوتیوب استفاده می کنند!»

اما همین معترض ایرانی یا ایرانی هایی که معترض نیستند اگر بخواهند بعدها از محصولاتش استفاده کند، باید با استفاده از سایت های واسط دسترسی به مطالب گوگل داشته باشد. یا IP خود را عوض کنند و دسترسی به آن مطالب پیدا کنند…

کسی نیست که بتواند قدرت گوگل را  انکار کند…من در حال حاضر از جیمیل، ریدر، داکیومنت و سرویس های دیگر گوگل که برای ایران باز هست، استفاده می کنم. اما دوست ندارم وقتی گوگل از یک طرف به چشم یک ایرانی تروریست به من نگاه می کند و از آن طرف به خاطر اینکه از یوتیوبش برای انعکاس فیلم های مستند استفاده می کنم، از من تمجید می کند، ابزار دستش بشوم…

برچسب‌ها: , , ,

5 پاسخ to “چرا من از گوگل خوشم نمی آید”

  1. ستایش Says:

    سلام در مورد شبیه سازی انسانها این امکان به طور 100%وجود داره که از سلول های بدن تو شخصی مثل تو با اثر انگشت تو ایجاد میشود درست کپی از تو اما پیگرد قانونی و شرعی داره

  2. reza Says:

    شدیدا موافق تشریف دارم
    چه جوری میشه اینو به ملت ینگه دنیا فهموند ؟؟؟
    یه کار خفن ! /؟ میشه ؟

    • ehsania Says:

      شدنش که خیلی راحت میشه. قضیه ی لوگوی نوروزی گوگل یا بمب گوگلی خلیج فارس و که یادت هست، اینو هم میشه با همین کارا انجامش داد.

  3. maniya Says:

    ay kash mi ahod ;karai ke gofti o anjam dad

پاسخی بگذارید

